Till skillnad från din huvudsida har en landningssida en enskild, tydlig uppgift: att övertyga besökaren att vidta en specifik handling. Det kan vara allt från att boka ett besök till att registrera sig för ett nyhetsbrev eller göra ett köp. Så hur kan kliniken använda sig av landningssidor för att nå sina marknadsföringsmål?
-
Fokusera på relevant information
I motsats till en vanlig webbsida, som ofta innehåller omfattande information om olika diagnoser och behandlingsmetoder, är en landningssida avskalad och innehåller enbart relevant information. Det är viktigt att informationen är korrekt och övertygande utan för mycket detaljer. Landningssidan ska tydligt definiera erbjudandet eller budskapet, beskriva dess fördelar och övertyga besökarna om varför de bör välja din klinik framför konkurrenterna.
-
Enkel design
En landningssida bör reflektera din kliniks varumärke genom att använda rätt färger och grundläggande design. Undvik att överbelasta sidan med bilder, färger eller distraherande element. Använd mörk text på en ljus bakgrund och en färg som sticker ut för din "Call to Action" (CTA)*.
*En "Call to Action" (CTA) knapp är en grafisk eller textbaserad knapp på en webbsida eller i en annons som uppmanar besökaren att utföra en specifik handling. Den fungerar som en digital skylt som säger, "Gör detta nu!”. En CTA-knapp är ett kraftfullt verktyg för att öka konverteringar och engagemang på en webbplats. Knappen ska vara tydlig, lockande och enkel att använda.
-
Ingen Navigering
Landningssidan ska hjälpa besökaren att fokusera på en enda sak. Vi vill inte att besökaren ska klicka sig vidare till andra sidor på vår webbplats. Därför har många landningssidor ingen navigationsmeny. Besökaren ska inte distraheras från målet med sidan.
-
En tydlig handlingsuppmaning
Gör det väldigt tydligt vad du vill att besökarna ska göra och hur de ska göra det. Vanligtvis innebär det en stor och tydlig CTA-knapp. Om målet är att besökaren ska fylla i ett kort online-formulär, håll formuläret kortfattat.
-
Mindre tid på sidan
Trafik som skickas till landningssidan kräver snabb handling - det vill säga besökare som bara engagerar sig på sidan i en minut eller två innan de agerar. Om det tar för lång tid eller om besökaren känner sig osäker uppnår landningssidan inte sin fulla potential.
-
Efter klicket
När besökaren har svarat på din handlingsuppmaning, se till att det finns en tack-sida eller ett popup-fönster som bekräftar deras åtgärd. Detta ger dig också möjlighet att erbjuda länkar till dina sociala medier och uppmuntra besökaren att engagera sig vidare. Ett automatiskt e-postmeddelande som uttrycker tacksamhet och tillhandahåller mer information är också en trevlig detalj. Det ger dig även en möjlighet att stärka ditt varumärkes budskap och klinikens värderingar.
Referenser
- https://www.amerisourcebergen.com/insights/animal-health/six-ways-landing-pages-differ-from-other-website-pages
- https://www.topvisible.se/content-marketing/hogkonverterande-landningssida/
- https://grown.se/vad-ar-en-landningssida/