FAQ

Vanliga frågor

Webshop

Hur hittar jag i shopen?

Det finns en manual för hur man beställer samt smarta funktioner, den ligger här. Som vanligt är du alltid välkommen att kontakta oss på kundtjänst ifall du undrar något, kundtjanst@swevet.se.

Hur loggar jag in i webshopen?

Du loggar in med mejladress.

Om du inte kommer in kan det vara så att vi inte har rätt mejladress till dig längre - vänligen kontakta då kundtjänst direkt så att vi kan se vad som har hänt.

Varje användare som ska kunna logga in i shopen behöver ha en unik mejladress och detta kommer vara extra viktigt vid köp av läkemedel då veterinärnumret är det som avgör om du får köpa läkemedel av oss eller inte.

Innan första inloggningen behöver du aktivera ett nytt lösenord

När du har valt ett nytt lösenord kommer du direkt till "Mina sidor" där vi önskar att du tittar igenom dina företagsuppgifter och återkommer till oss om något är felaktigt. Om allt ser rätt ut kan du börja handla precis som vanligt.

Du som har handlat efter september 2019 ska redan vara upplagd som kund i den nya shopen. Ser du ändå något som är tokigt i dina uppgifter under Mina sidor (eller i kassan när du är klar med din beställning) vänligen kontakta kundtjänst så att vi kan justera uppgifterna direkt - innan du går vidare med din beställning.

Mina uppgifter stämmer inte i webshopen, hur ändrar jag dem?

Kontakta oss på kundtjänst så lägger vi in rätt information om dig/ditt företag i vårt affärssystem. Då slår ändringarna ut direkt. 

Jag har synpunkter på webshopen, var ska jag vända jag mig?

Vi vill gärna höra allas synpunkter på vår webshop, ris som ros. Även om vi inte kan tillgodose allas önskemål direkt prioriterar vi utvecklingen efter efterfrågan. Välkommen att mejla oss som jobbar med webshopen på webb@swevet.se.

Jag behöver teknisk service, var får jag det?

Allt du behöver veta om teknisk service hittar du här.

Sidan ser konstig ut i min webbläsare

Webshopen fungerar bäst i Chrome och de senaste versionerna av webbläsare. Vet du med dig att du har Internet Explorer, äldre version eller äldre version av annan webbläsare kan du prova att uppdatera webbläsaren och testa igen. 

Jag hittar inte en produkt när jag söker på hemsidan, varför?

Om du upplever att du inte hittar artiklar/kategorier via sökord eller sökfraser så mejla gärna in sökordsförslag till oss.

Skriv "Sökordsförslag" eller liknande som ämne i mejlet samt artikelnr, namn eller kategorier samt vilka sökord eller sökfraser du använder för att hitta produkterna.
Då lägger vi till sökord för att det ska bli enklare att hitta i shopen.

Även produkter som har utgått från vårt sortiment eller inte längre tillhandahålls av våra leverantörer avlägsnas de från vår web-shop. Om vi har en ersättningsprodukt tillgänglig, är den sökbar genom det tidigare använda artikelnumret. Om du ändå inte kan hitta den önskade produkten, är du alltid välkomna att kontakta oss via telefon eller e-post för ytterligare assistans.

Hur fungerar favoritlistan i webshopen?

Här visar vi funktionerna och hoppas att det kan hjälpa er ute på klinikerna (eller var ni än befinner er)

Läkemedel & apotek

Jag är veterinär men har inte behörighet att köpa läkemedel i shopen, hur gör jag?

För att kunna godkänna dig som beställare av läkemedel behöver vi erhålla ett aktuellt veterinärnummer. Vänligen notera att detta krav gäller både för nya veterinärverksamheter och för befintlig verksamhet som önskar att fortsätta handla hos oss.

Vi har tillhandahållit två särskilda anmälningsblanketter för detta ändamål. Den första blanketten är avsedd för nya veterinärverksamheter som ännu inte är registrerade hos oss. Den andra blanketten är till för befintliga kunder som behöver uppdatera sina uppgifter, inklusive veterinärnummer.

Vi ber vänligt alla intresserade att fylla i den lämpliga blanketten så tydligt och utförligt som möjligt för att underlätta vår granskningsprocess. När formuläret är ifyllt och klart, vänligen signera det digitalt och skicka det till oss via e-post till adressen: kundtjanst@swevet.se eller alternativt via post till följande adress:

Swevet AB
Forskaregatan 1D
275 37 Sjöbo

Vid eventuella frågor eller behov av ytterligare information är du välkommen att kontakta oss på telefonnummer: 0771-21 55 00.

Hantering av licensläkemedel

Vissa läkemedel är inte godkända i Sverige men kan ändå rekvireras/skrivas ut på recept, så kallade licensläkemedel. Licens är ett försäljningstillstånd för ett specifikt apotek att sälja ett läkemedel som inte är godkänt i Sverige.

Det är kundens ansvar att skapa en licensmotivering i KLAS, systemet som används för att hantera dessa licensläkemedel. Saknas licensmotivering alt. komplettering av motivering krävs, tas kontakt till kund via mejl eller telefon. Inkommer ingen motivering eller om uppdatering av motivering inte sker inom 5 arbetsdagar, kommer beställningen att strykas. Så snart licensen är godkänd skickar vi ut läkemedlet i fråga, förutsatt att det är en lagervara. Licensläkemedel som inte är lagervaror beställer vi först när licensen blivit godkänd. Licensläkemedel som beställts via recept åt specifik djurägare debiteras förskrivare/klinik fullt ut tillsammans med övriga kostnader i de fall som djurägaren inte hämtar ut sitt beställda läkemedel.


Mer om licensläkemedel

Läs mer om Swevets köp-/betalningsvillkor under Allmänna villkor

Läs här om hur du använder KLAS i detalj

eHälsomyndighetens FAQ avseende KLAS

Läkemedelsverkets information om licenser

Hur fungerar kostnadsfria e-recept?

Tjänsten för e-recept tillhandahålls av Muntra.se och kostar i dagsläget 199 kr per förskrivare och månad. Denna kostnad står dock Swevet för när du köper läkemedel av oss till ett värde av minst 1 000 kr per månad och förskrivare. 

Du får en faktura på kostnaden för e-recept av Muntra. Betala fakturan och maila en kopia till kundtjanst@swevet.se inom 30 dagar varje månad. Vi stämmer av ditt läkemedelsinköp månaden efter inskickad faktura och gör en kredit på beloppet.

När kreditfakturan kommer er tillhanda dras summan av mot en befintliga faktura från oss och där ni anger fakturanummer.

Här ansöker du om inloggning hos Muntra.

Här hittar du information om hur tjänsten fungerar.

Behöver du ytterligare support gällande Muntras tjänster kan du ringa Muntra på 08-40 90 68 90 på vardagar klockan 8:0016:00.

Du är förstås också alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@swevet.se så hjälper vi dig.

Hämtordrar i butiken

En del av våra kunder i närområdet vill hämta sina ordrar på plats i apoteksbutiken på Forskaregatan 1 D här i Sjöbo - det väljer du i så fall vid checkouten i webshopen och det går utmärkt att hämta din order här hos oss.

Hämtordrar måste läggas i webshopen senast 15:00 för avhämtning samma dag. Vi har tyvärr inte längre möjlighet att hantera ej förbeställda ordrar på plats.

Lagd order finns redo för avhämtning tidigast 1 timme efter mottagen orderbekräftelse.

Beställning & fakturering

Jag har artiklar som är restnoterade, tas dessa bort?

Nej, vi tar aldrig bort de restnoterade artiklarna utan de skickas ut så fort de kommer in i lager. Vill du inte ha dina restnoterade artiklar måste du därför meddela oss.

Vill du ha en samlad restorderlista så kontaktar du oss, så skickar vi ut en till er. Det kan göras veckovis alternativt när ni begär en. Vi hoppas att detta kommer att finnas på vår hemsida inom en snar framtid.

Hur gör jag om jag vill veta när en artikel kommer in i lager igen?

Står artikeln som ”tillfälligt slut, åter i lager igen inom kort” så är artikeln normalt en lagervara och kommer snart in i lager igen, vill du veta exakt datum kan du alltid kontakta oss på kundtjänst.

Står artikeln som ”restnoterad från leverantör” så har vi dessvärre inget datum från leverantören.

Beställningsvaror och mer info

Vissa av våra artiklar är beställningsvaror som enbart beställs till vårt lager på kundbegäran.
Dessa har en grön liten "banner" med ordet beställningsvara på produktkortet i webshopen.
OBS. Ingen returrätt på beställningsvaror!

Under artikelkortet så står det en beräknad ledtid, denna tid är preliminär och det är det ungefärliga antalet dagar artikeln är beräknad efter att en kundbeställning har gjorts innan den kommer in till vårt lager.
Därefter tillkommer hantering av inleverans hos oss innan vi i vår tur kan hantera den och därefter skicka ut till er som har beställt en sådan artikel.
Det är därför en bra idé att räkna med ytterligare antal dagar innan artikeln är framme hos er men för mer exakta uppgifter kan ni alltid kontakta vår kundtjänst.

Om man håller pekaren över den understrukna texten på produktkortet så kommer en ruta upp med en kort beskrivning av ovan info för att man som kund ska veta vad som gäller vid order av beställningsvaror. Se bilder nedan:

 

Hur hanterar jag en kreditfaktura?

Om du får en kreditfaktura från oss så hanterar du den på följande sätt:

  • Dra av beloppet på  kreditfakturan nästa gång du betalar en faktura till oss. Du anger OCR numret på fakturan du betalar och vi ser då att du har gjort en delbetalning och förstår att restbeloppet ska matchas mot din kreditfaktura.

Vill du hellre få din kreditfaktura utbetald så måste du kontakta ekonomiavdelningen för att lämna dina bankuppgifter. Ring 0771- 21 55 00, knappval 3 eller mejla till kundtjanst@swevet.se - skriv "kreditfaktura" i ämnesraden.

Leverans

Vart är mitt paket?

Du får alltid ett mail skickat till den som lagt ordern, är det en webborder är det alltid användarnamnet – mailadressen som får både bekräftelsemail och mailet som skickas ut där du kan följa din försändelse.

I mailet får du en länk ”spåra försändelsen här” där du får upplysningar om när paketet skickades, när det beräknas komma, hur många kolli och om det är något som är delutlämnat (detta betyder att det är fler paket som ska skickas ut för denna försändelse).

Hur fungerar veckoleveranser?

Vi arbetar för närvarande med att revidera våra leveransscheman för att förbättra effektiviteten i leveranserna till våra kunder och minska vårt koldioxidavtryck.

Hur påverkar detta mig som kund?

Du kommer att få dina beställda produkter levererade en gång i veckan. Detta ger dig möjlighet att planera din verksamhet utan ständiga avbrott för leveranser. Målet är att förenkla och förbättra din köpupplevelse.

Vad är fördelarna med detta nya upplägg?

Genom att samla restorder och beställningsvaror för leverans en gång i veckan kan du undvika extra fraktkostnader och få ett effektivt leveransschema. Många av våra stora kunder har redan antagit detta och är mycket nöjda med resultatet.

Kan jag fortfarande göra akuta beställningar?

Självklart! Om du har bråttom med en beställning kan du fortfarande göra akutbeställningar som skickas direkt. Bara notera detta i meddelanderutan i din varukorg när du lägger din order.

Vilken dag kan jag förvänta mig min leverans om jag följer veckoleveransen?

Beroende på ditt köpmönster kommer vi att föreslå vilken dag som passar dig bäst. Vi strävar efter att anpassa oss efter dina behov och preferenser.

Hoppas detta besvarar dina frågor! Om du har ytterligare funderingar är du välkommen att kontakta oss.

Reklamation

Jag vill reklamera en vara, hur gör jag?

Vi hänvisar dig till vår sida om reklamation, där hittar du all information du behöver.

DHL_logo_rgb-138x30.png postnord-logotyp-rgb.png UPS-logo.png
{{lineitem.Sku}}
{{lineitem.ProductName}}
{{lineitem.VariantName}} {{lineitem.FormattedPrice}} Ord. pris: {{lineitem.FormattedListPrice}}
Restnoterad från leverantör Inget bekräftat leveransdatum Lagervara, tillfälligt slut Finns i lager igen inom kort Restnoterad från leverantör Inget bekräftat leveransdatum Lagervara, tillfälligt slut Finns i lager igen inom kort Restnoterad från leverantör Inget bekräftat leveransdatum Beställningsvara. Ledtid ca: {{lineitem.StockData.StockValue.Value}} dag(ar) Beställs på kundbegäran. Ingen returrätt. Frakt tillkommer. Leveranstid kan variera beroende på tillgänglighet. Restnoterad från leverantör Inget bekräftat leveransdatum Beräknad ledtid ca: {{lineitem.StockData.StockValue.Value}} dag(ar)) Ej ordinarie sortiment. Leveranstid kan variera beroende på tillgänglighet. Produkten har utgått
Antal i lager: {{lineitem.StockData.Quantity}}
Din varukorg är tom ;(
Totalt {{basket.FormattedProductsTotalIncVAT}}
Till kassan