Vanligtvis börjar vi en normal dag på nivå 0 och går till maxnivå 10, men nu kanske din dag börjar på en 8. Det lämnar dig endast 2 steg bort från att redan vara överbelastad. För många kommer stressen på tysta, vadderade fötter och sjunker in i vår hjärna, vilket påverkar vår mentala bearbetning.
"Kortisol binder till celler i hjärnans hippocampus, området som omvandlar nya upplevelser till minne. Denna bindning stör faktiskt den minnesbildande processen."
(https://www.psychologytoday.com/gb/blog/memory-medic/201612/thwart-stress-effects-memory)
Med andra ord står vi nu inför:
- Flera stressfaktorer som ligger utanför vår kontroll.
- Människor som befinner sig i den röda zonen med stressnivåer.
- Höga stressnivåer som påverkar vår förmåga att komma ihåg och bearbeta.
Med detta i åtanke, hur kan en veterinärklinik marknadsföra sina tjänster på ett sätt som underlättar den övergripande flödet i verksamheten? Vad kommer att locka kunder till dörren på ett stärkande och effektivt sätt?
En del av svaret på dessa frågor är tydligt, konsekvent kommunikation på varje digital plattform där din verksamhet kan hittas. Människor har mindre förmåga att bearbeta komplicerade meddelanden när de är stressade. Även grundläggande, tydliga begrepp kan missförstås. Digitalt marknadsföringsmaterial (bilder, grafik, ord) måste omfamna det enkla med:
- Korta och tydliga budskap.
- Lättläst grafik/bilder.
- Samma budskap med samma grafik på flera ställen.
- Lättlästa och tydliga typsnitt.
Här är ett visuellt exempel på hur detta kan se ut för en framträdande bild på en webbplats eller omslag för Facebook eller på Instagram.
"Tydlig och konsekvent kommunikation kan ge en stressad djurägare en bra känsla om deras upplevelse med din verksamhet. Dessutom, om djurägaren är mindre förvirrad över vad de kan förvänta sig, finns det en större chans att de kommer att vara lugna under sitt besök."
Varje kommunikationssteg mellan en veterinärklinik och en djurägare är en form av marknadsföring, från meddelanden som spelas upp när man väntar i telefonkö till förklaringen av vad som kommer att hända under en avlivning. Det är svårt för utmattad personal att ta ett djupt andetag och en stund att tänka på vad de förmedlar. Men att ta en sekund för att tänka och förbereda kan verkligen underlätta interaktionen mellan dig och din kund. Tydlig och konsekvent kommunikation kan ge en stressad djurägare en bra känsla om deras upplevelse med din verksamhet. Dessutom, om djurägaren är mindre förvirrad över vad de kan förvänta sig, finns det en större chans att de kommer att vara lugna under sitt besök.
Referens