Vem riktar sig tjänsten till?
– Till veterinärer och kliniker som är i behov av läkemedel som inte är godkända för försäljning i Sverige. Om ett läkemedel ska få säljas inom Sverige krävs att läkemedlet blivit godkänt, antingen i Sverige av Läkemedelsverket eller inom EU av EMA. Är det inte godkänt krävs en licens.
Hur går det till?
– Vi på Swevet erbjuder oss att hålla koll på licenshanteringen åt våra kunder. Det handlar om allt från ansökan om en ny licens till bevakning och uppdatering av befintliga licenser. Det kan också handla om efterforskningar kring alternativ till ett läkemedel som slutat att tillverkas. Vi följer löpande upp samtliga licenser och återkopplar bl. a i god tid innan godkända licenser behöver förnyas och när Läkemedelsverket kräver in kompletterande uppgifter. Våra farmaceuter har lång erfarenhet av att söka licenser och har nära kontakt med partihandlare över hela världen.
Hur lång tid tar det att få en licens?
– Normalt handläggs ansökan av Läkemedelsverket inom sju arbetsdagar. Vissa licensläkemedel har vi som lagervaror, om vi sett att det kommer bli en stor efterfrågan på dem, vilket gör att vi kan garantera snabba leveranser.
Hur länge är en licens giltig?
– En licens är giltig under högst ett år och varje ansökan gäller endast för ett djurslag.
Vem utfärda licenserna och vad krävs för att få en licens?
– Läkemedelsverket utfärdar alla licenser i Sverige. Den ordinerande veterinären lämnar en skriftlig motivering i Kommunikationslösning för licensansökan, (KLAS), som styrker behovet av läkemedlet. Behovet ska inte kunna tillgodoses av redan godkända läkemedel. Därefter ansöker vi som apotek om försäljningstillstånd för just det specifika läkemedlet till den/de kliniker/veterinärer/djurägare som motiveringen avser. När licensen godkänts kan vi skicka ut det beställda läkemedlet till kund.
Vad kostar det att använda tjänsten?
– Vi erbjuder tjänsten kostnadsfritt till alla våra kunder.