Enklare webbhandel

”Vägen mot branschens bästa webshop”

Våren 2020 lanserade Swevet sin nya webshop. Målet är tydligt – att ha branschens bästa webshop. Utmaningarna har varit stora, men tack vare mycket feedback från kunder har Swevet kommit en bra bit på vägen.

– Vi visste att vi låg efter på IT- och tekniksidan. För att bli det där effektiva och moderna företaget som kan växa med både befintliga och nya kunder, och samtidigt bibehålla vår höga servicegrad, var den här webshopslanseringen helt nödvändig, säger marknadschefen Caroline Josefsson, som projektledde den nya webshopen.

HÄNT SEDAN LANSERING
Sedan Swevet gick live med sin nya webshop i mars 2020 har en hel del hänt. Från att ha innehållit vissa fel och buggar har den nu, mycket tack vare feedbacken från kunderna, nått en bra nivå där shopen fungerar enkelt och smidigt för alla kund- grupper.
– Det dyker fortfarande upp några mejl och samtal om konstiga sökresultat eller inloggningsproblem. Det är däremot aldrig något som vi inte kan lösa, och problemen blir färre och färre. Det är vi stolta över – att kunna hålla samma goda support för webshopen som vid produktrelaterade frågor. Det har varit en omställning för oss internt; att gå från att göra nästan allt manuellt, till att lära oss hur alla kopplingar hänger ihop och förlita oss på att systemen är tillräckligt bra för att lösa uppgiften. Men, så är vi också ett fantastiskt team där vi har gett oss tusan på att lära oss att supportera våra digitala tjänster, som webshopen, på bästa sätt, säger Caroline.

NÖJDA KUNDER IDAG


Ellinor Isaksson Larsson, store manager & market coordinator på AniCura Bohusläns Djursjukhus var en av de första som använde webshopen. Hon uppskattade den nya designen och det faktum att man lätt kunde se lagersaldo per produkt, men upplevde att det fanns flera barnsjukdomar.
– I början kunde jag inte bläddra nedåt i min varukorg, jag såg bara de tio första produkterna. Andra var att jag inte kunde komma fram till vissa varor trots att det stod i lagersaldot att de fanns, säger Ellinor. Idag är hon nöjd. Inte bara med de åtgärder som vidtagits, utan också med att Swevet så lyhörda.
– Swevet har verkligen gjort allt de kan för att tillgodose våra behov. De enklaste sakerna fick de ordning på direkt. Andra saker tog längre tid, men de har löst sig allteftersom. Jag kan fortfarande sakna mer information på en del artiklar. Men på det stora hela tycker jag att Swevet har lyckats jättebra, faktiskt mycket bättre än andra leverantörer som har uppdaterat sina webshopar, säger Ellinor.

Emla Stockmarr, djurvårdare och receptionist på Distriktsveterinärerna i Roma på Gotland hade andra utmaningar. I samband med att Distriktsveterinärerna blev kunder hos Swevet var kravet enligt upphandlingen att en ny funktionalitet skulle byggas vilket innebar att alla beställningar skulle attesteras av en veterinär. Trots att funktionen var uppbyggt enligt Distriktsveterinärernas centrala kravställning höll den inte måttet för den flexibilitet som klinikerna behövde för att
 midigt kunna beställa i webshopen.
– Vi hade ett behov av att kunna se var ordern var: om den hade fått attest, om den väntade på godkännande eller om den faktiskt redan gått iväg till Swevet, säger Emla. Emla framförde sin kritik till Swevet tillsammans med önskemål om att fler än en veterinär skulle vara behöriga att attestera en order.
– Jag upplever att Swevet löste våra problem direkt, säger Emla. Idag fungerar det bra. Jag är speciellt nöjd med att jag kan välja attestant och att jag kan se om en order ligger på vänt för att bli godkänd.

KOMMANDE FÖRBÄTTRINGAR
Swevet arbetar löpande för att kunna erbjuda branschensbästa webshop.
– Att kunna välja olika leveransalternativ i kassan är något vi har fått feedback från våra kunder om. Att tillhandahålla bra bilder, tydliga texter och pdf:er med information om varje artikel ligger också högt på agendan. Olika sätt att filtrera och sortera produkter tillsammans med en bättre sökfunktion är också något vi strävar efter att förbättra under kommande år. Detta utöver andra idéer som ständigt poppar upp från kunder, medarbetare, och kollegor både i och utanför branschen, säger Caroline.

DHL_logo_rgb-138x30.png postnord-logotyp-rgb.png UPS-logo.png
{{lineitem.Sku}}
{{lineitem.ProductName}}
{{lineitem.VariantName}} {{lineitem.FormattedPrice}} Ord. pris: {{lineitem.FormattedListPrice}}
Restnoterad från leverantör Inget bekräftat leveransdatum Lagervara, tillfälligt slut Finns i lager igen inom kort Restnoterad från leverantör Inget bekräftat leveransdatum Lagervara, tillfälligt slut Finns i lager igen inom kort Restnoterad från leverantör Inget bekräftat leveransdatum Beställningsvara. Ledtid ca: {{lineitem.StockData.StockValue.Value}} dag(ar) Beställs på kundbegäran. Ingen returrätt. Frakt tillkommer. Leveranstid kan variera beroende på tillgänglighet. Restnoterad från leverantör Inget bekräftat leveransdatum Beräknad ledtid ca: {{lineitem.StockData.StockValue.Value}} dag(ar)) Ej ordinarie sortiment. Leveranstid kan variera beroende på tillgänglighet. Produkten har utgått
Antal i lager: {{lineitem.StockData.Quantity}}
Din varukorg är tom ;(
Totalt {{basket.FormattedProductsTotalIncVAT}}
Till kassan