Eva Quist började jobba på Strömsholm 1985 och har sedan dess varit med och startat upp kliniker och avdelningar på flera ställen. Hon har också varit ansvarig för utbildning för sköterskor på Strömsholm och inom journalsystem.
Idag träffar vi Eva för att prata om ledarskap, personalansvar och en annan viktig gren i hennes karriär, nämligen marknadsföring av veterinärverksamhet. Eva har jobbat i flera år som marknadskoordinator på Evidensia och var med och startade upp Evidensias kundklubb. Hon tycker att alla kliniker som vill marknadsföra sig själva ska skaffa sig viss kunskap om marknadsföring och relationen med kunden utöver det dagliga kliniska arbetet.
Stort förarbete
– Det är också otroligt viktigt att man vet vad en bra marknadsföring innebär, hur mycket man faktiskt kan få ut om man gör det på rätt sätt, och att det inte bara är enstaka saker man behöver göra. Igenkänningsfaktorn är viktig, att man kommunicerar på samma sätt i alla kanaler, att det blir en röd tråd.
När Eva och hennes kollegor skulle starta Evidensias kundklubb gjordes det ett gediget förarbete. Hon besökte kundklubbsansvariga i andra branscher och reste runt till kliniker och pratade direkt med kunder om vad de ville ha ut av en kundklubb. Det resulterade bland annat i det populära ”Fråga veterinären”. Det är viktigt att göra en ordentlig research innan man startar ett sådant projekt, säger Eva.
– Våra djurägare idag är så otroligt pålästa och då är det viktigt att vi också är det.
Fråga kunderna
Men är en kundklubb något för den mindre, privatägda kliniken? Absolut, tycker Eva.
– Fråga kunderna vad de vill ha! Och hitta en samarbetspartner – någon som kunderna kan ha ett utbyte av, som är intresserade av att ge något tillbaka till kunderna. Nu under pandemin kan vi ju inte ha några kundkvällar men det finns ändå mycket att göra – varför inte utomhus?
Om du är intresserad av hur du kan marknadsföra din klinik bättre, missa inte det här avsnittet av Allt för friskare djur!
Här kan du också lyssna på podden:
iTunes/Apple Podcasts
Spotify
Acast
Kontakta oss
Det här var sista avsnittet i första säsongen av Allt för friskare djur. Har du tips på intressanta gäster eller en idé som kan passa i podden nästa säsong, förfrågan om ett sponsorsamarbete eller något annat som du vill berätta för oss? Välkommen att maila Maria och Nathalie på podcast@swevet.se
Swevets podcast Allt för friskare djur riktar sig till i första hand till djurvårdspersonal. Vi rekommenderar alltid djurägare i behov av råd och hjälp att vända sig till sin veterinär.
Ansvarig utgivare: Caroline Josefsson
Tidigare avsnitt: