Var det något som blev fel?

Reklamation

Kontakta oss om du vill reklamera en vara. Läs först igenom vad som gäller vid reklamationer om du representerar ett företag eller är en konsument. Vi jobbar med ditt ärende under vardagar mellan 08:00 - 17:00 och återkommer till dig inom två vardagar efter att du kontaktat oss.

Returer skickas tillbaka först efter godkännande från oss. 

Reklamationsvillkor - Företag

Observera att detta är ett utdrag ur Swevets allmänna villkor för företag gällande reklamation. Se fullständiga villkor här.

 

5. Reklamation

5.1. Felaktig, skadad eller ofullständig leverans

Om din leverans är felaktig, skadad (av annan orsak än transport) eller är ofullständig kan du reklamera din vara eller order till oss. Om ett läkemedel returneras så kommer det att destrueras och debiteras kund. Detta gäller även för ej uthämtade och ej mottagna paket som går i retur från fraktbolaget till Swevet, samt paket som går i retur pga. ofullständig adress från kund.

För företagskunder bör reklamationen göras snarast, dock senast sju (7) arbetsdagar efter mottagandet.

Först när reklamationen godkänts av Swevet kan varan returneras. OBS. en reklamation innebär att du kontaktar oss enligt nedan förfarande, det innebär inte att du skickar tillbaka din vara till oss innan vi godkänt detta.

För att vi ska kunna bedöma din reklamation behöver du kontakta vår kundtjänst. Detta gör du genom att skicka ett mejl till kundtjanst@swevet.se  där följande information ingår:

  1. Ditt namn och kontaktuppgifter.
  2. Antal och namn på de produkter som önskas returneras
  3. En kort beskrivning av vad reklamationen avser: om den är felaktig, skadad av annan orsak än transport, eller är ofullständig och vad som då saknas.
    1. Om din vara är defekt behöver vi, för att förenkla vår bedömning, även se 4-5 bilder där skadan syns tydligt på minst en av bilderna. Se också till att en av bilderna visar produkten i sin helhet.
  4. Ett beställningsnummer där den vara du vill reklamera ingick. Du kan också skicka med en kopia på beställningsbekräftelse/ kvittensen.

När vi har fått ditt reklamationsmejl innehållandes ovan information behandlar vi och utreder din reklamation snarast möjligt. När vi bedömer att reklamationen är godkänd och om du måste returnera produkt(er) i anslutning till en reklamation skickar Swevet dig en förbetald returetikett som ska användas.

Under tiden du väntar på vår reklamationsutredning kan vi skicka dig en ny vara till samma pris som du betalade för den vara du vill reklamera. Meddela oss detta i meddelandet till oss.

5.2. Transportskada

Alla skador som uppstår under transporten ska reklameras direkt till speditören. Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att leveransen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast, på plats, anmäla detta till speditören genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.

Ifall du fått godset levererat under fullmakt (leverans utan kvittens) bör du reklamera transportskada direkt till speditören genom att kontakta denne. Vänligen notera att avi-nummer/leveransnummer behöver anges vid reklamation till speditören.

Kontakt till våra speditörer:

För att vi ska kunna assistera dig i din reklamation kan du även anmäla skadan direkt till vår kundservice kundtjanst@swevet.se eller via telefon på 0771 21 55 00.

Om skada har uppstått får du inte använda produkten. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet.

5.3. Dolda skador

Upptäcker du skador på din leverans som du inte kunnat upptäcka förrän du packat upp varorna gäller samma förfarande som för Transportskador. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts.

5.4 Retur

Returer skickas tillbaka till Swevet först efter överenskommelse. När varan skickas tillbaka ligger ansvaret för varan hos dig som kund tills den når oss. Swevet står för returfrakten vid godkänd reklamation. Läs mer under avsnittet för Reklamation.

Returadress

Swevet AB
Verkstadsgatan 8
SE-275 39 SJÖBO, SWEDEN

Retursätt                 Returkostnad  

Paket                                           95 SEK                                             
Pall                                              795 SEK

 

5.5 Återbetalning vid reklamation eller ångerrätt

För företag gäller avtalslagen och därmed inte lagen om ångerrätt. Återbetalning vid reklamation sker genom en kreditnota på godkänd reklamerad produkt.

Kunden kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess kunden har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.

 

Reklamationsvillkor - Konsument

Observera att detta är ett utdrag ur Swevets allmänna villkor för konsumenter gällande reklamation. Se fullständiga köpvillkor här.    

5. Reklamation

5.1. Felaktig, skadad eller ofullständig leverans

Om din leverans är felaktig, skadad (av annan orsak än transport) eller är ofullständig kan du reklamera din vara eller order till oss. OBS. Läkemedel (inkl. djurläkemedel), kylvaror och livsmedel är undantagna ångerrätten och kan inte returneras, däremot kan de reklameras. Om ett läkemedel returneras så kommer det att destrueras och debiteras kund. Detta gäller även för ej uthämtade och ej mottagna paket som går i retur från fraktbolaget till Swevet, samt paket som går i retur pga. ofullständig adress från kund.

För konsument gäller att en reklamation ska göras inom två månader från det att felet upptäcks eller borde ha upptäckts.

Först när reklamationen godkänts av Swevet kan varan returneras. OBS. en reklamation innebär att du kontaktar oss enligt nedan förfarande, det innebär inte att du skickar tillbaka din vara till oss innan vi godkänt detta.

För att vi ska kunna bedöma din reklamation behöver du kontakta vår kundtjänst. Detta gör du genom att skicka ett mejl till kundtjanst@swevet.se där följande information ingår:

  1. Ditt namn och kontaktuppgifter.
  2. Antal och namn på de produkter som önskas returneras
  3. En kort beskrivning av vad reklamationen avser: om den är felaktig, skadad av annan orsak än transport, eller är ofullständig och vad som då saknas.
    1. Om din vara är defekt behöver vi, för att förenkla vår bedömning, även se 4-5 bilder där skadan syns tydligt på minst en av bilderna. Se också till att en av bilderna visar produkten i sin helhet.
  4. Ett beställningsnummer där den vara du vill reklamera ingick. Du kan också skicka med en kopia på beställningsbekräftelse/ kvittensen.

När vi har fått ditt reklamationsmejl innehållandes ovan information behandlar vi och utreder din reklamation snarast möjligt.

Under tiden du väntar på vår reklamationsutredning kan vi skicka dig en ny vara till samma pris som du betalade för den vara du vill reklamera. Meddela oss detta i meddelandet till oss.

En eventuell tvist löses av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) https://www.arn.sei Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR), https://ec.europa.eu/odr.

5.2. Transportskada

Alla skador som uppstår under transporten ska reklameras direkt till speditören. Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att leveransen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast, på plats, anmäla detta till speditören genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.

Ifall du fått godset levererat under fullmakt (leverans utan kvittens) bör du reklamera transportskada direkt till speditören genom att kontakta denne. Vänligen notera att avi-nummer/leveransnummer behöver anges vid reklamation till speditören.

Kontakt till våra speditörer:

För att vi ska kunna assistera dig i din reklamation kan du även anmäla skadan direkt till vår kundservice kundtjanst@swevet.se eller via telefon på 0771 21 55 00.

Om skada har uppstått får du inte använda produkten. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet.

5.3. Dolda skador

Upptäcker du skador på din leverans som du inte kunnat upptäcka förrän du packat upp varorna gäller samma förfarande som för Transportskador. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts.

5.4 Retur

Returer skickas tillbaka till Swevet först efter överenskommelse, dvs. Swevet ska bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka till oss. Läs mer under punkt 5.1. Vi rekommenderar att returen sker med Posten varubrev eller Posten Företagspaket. Kunden står för returkostnad enligt Postens portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller frisvar.

Returadress

Swevet AB
Verkstadsgatan 8
SE-275 39 SJÖBO, SWEDEN

 

5.5 Återbetalning vid reklamation eller ångerrätt

Konsumenter kan återfå pengarna vid reklamation eller ångerrätt inom 14 dagar från den dag då Swevet mottagit meddelandet. OBS. Läkemedel (inkl. djurläkemedel), kylvaror och livsmedel är undantagna ångerrätten och kan inte returneras, däremot kan de reklameras, läs mer under punkt 5. Reklamation. Kunden kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess kunden har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.

Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet. Hela beloppet återbetalas, inklusive frakt, skatt och avgifter. Returfrakt står konsumenten för.

visa.png mastercard.png postnord.png DHL.png
{{lineitem.Sku}}
{{lineitem.ProductName}}

{{lineitem.VariantName}} {{lineitem.FormattedPrice}} Ord pris: {{lineitem.FormattedListPrice}}

Din varukorg är tom ;(
Totalt {{basket.FormattedProductsTotalIncVAT}}
Till kassan