1. Allmänna villkor - Konsument

Swevet säljer varor via internet till företag och privatpersoner i Sverige med person- eller organisationsnummer. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. För kortköp där kunden är minderårig ansvarar fullmaktsgivaren för kortet. Swevet säljer endast läkemedel och veterinära produkter till veterinärer med giltig legitimation och till den som är behörig att förordna läkemedel. Produkterna som vi säljer kan användas i Sverige och de har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten så kräver det, antingen i fysisk eller digital form.

 

2. Frakt- och leveransvillkor

God lagerhållning och snabba leveranser är Swevets målsättning. Vi väljer aktivt den speditör utifrån några olika faktorer; det postnummer du anger innan du går vidare i kassan, stopptid för utleverans, uppskattad leveranstid, samt lagerstatus.

Våra speditörer är DHLoch Postnord.

När vi mottar din beställning före klockan 13.00 på vardagar skickas varorna samma dag. Vi vill självklart alltid ge dig bästa service och vid akuta beställningar efter 13.00 gör vi vad vi kan för att skicka ordern samma dag.

Enligt speditör levereras försändelsen i normala fall till kund en till två (1-2) dagar efter att försändelsen har lämnat oss om du är kundboendes i höjd med Gävle eller söder om. Norr om denna ”linje” tar det ytterligare en dag. Ifall lantbrevbärarutdelning används tar det ytterligare minst en extra dag.

Swevet ansvarar inte för tredje part, t.ex. leveransförseningar orsakade av speditör.

Kylvara skickas måndag – onsdag från vårt lager.

Röda dagar kan påverka speditörens leveransschema. Om en röd dag infaller mitt i veckan kontakta kundtjänst för mer information om när du senast bör lägga din beställning för att få varorna i rätt tid.

2.1. Våra leveranssätt

När du som konsument beställer varor av oss skickar vi alltid paketet till något av DHL:s eller Postnords utlämningsställen.

En avgift på 69 SEK/ paket eller 299 SEK/ pall tillkommer på alla beställningar som ska levereras till ett utlämningsställe.

Du får ett sms eller en brevavisering när varan är framme och går att hämta ut hos utlämningsstället. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Normalt måste dock varan hämtas inom 14 dagar.

Du får mer information i samband med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det sker en legitimationskontroll vid uthämtning av varan.

2.2. Spåra ditt paket

När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. I leveransbekräftelsen finns en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din leverans.

Om du inte fått någon avisering om att paketet kommit fram, men ser via spårningslänken att paketet kommit till ett utlämningsställe går det bra att hämta ut paketet med kolli-id/ spårningsnummer/ löpnummer samt legitimation.

2.3. Ej mottagen order/ ”bomkörning”

För paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses ut debiteras du en returkostnad. Har varorna pga. kylvara blivit förstörda på grund av bomkörning debiteras du även för försäljningsvärdet på varorna. Ansvar för leveransen går över till dig som kund när du får leveransavisering.

2.3.1. Terminalhyra

Om du inte kan ta emot din hemleverans inom tre (3) dagar från avisering blir du debiterad en extra hanteringskostnad om 265 SEK per dag och försändelse.

2.4. Ej uthämtade paket

För ej uthämtade paket innehållandes annat än läkemedel gäller följande: Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Varorna ligger hos utlämningsstället i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt punkt 5.4 Retur.

För ej uthämtade paket innehållande läkemedel gäller följande: Enligt Läkemedelsverkets föreskrifter får returnerade läkemedel inte säljas vidare eller skickas ut på nytt. Läkemedel som kommer i retur till oss, eller ej hämtats ut på utlämningsstället, måste enligt lag destrueras. Kostnaden för läkemedel i ej uthämtat eller returnerat paket kommer att debiteras kund.

2.5. Ändring av leveransadress

När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att du innan order genomförs och godkänns, kontrollerar att leveransadressen är helt korrekt.

2.6. Leveransförseningar

Det kan hända att leveranstiderna förlängs om oförutsedda förseningar uppstår längs vägen. Till vissa delar av Norrland samt Gotland levererar Postnord och DHL med en eller ett par dagars fördröjning. Denna extra tid är inte alltid inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Swevet kompenserar inte för dessa leveransförseningar.

Vid de tillfällen vi inte kan leverera inom avtalad tid kommer vi utan dröjsmål, om möjligt, informera kunden om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leveranstidpunkt.

Om en leveransförsening är av väsentlig betydelse kan konsumenter ha rätt att häva köpet utan kostnad. Detta gäller även specialbeställningar.

 

3. Köp-/betalningsvillkor

Samtliga priser anges i svenska kronor. Eventuell fraktkostnad tillkommer, se mer under frakt- och leveransvillkor.

3.1. Priser

De produkter som syns direkt på webshopen och utan inloggning är tillgängliga för köp och betalas genom Payex; VISA-card eller Mastercard. Priserna som visas inkluderar moms.

Swevet förbehåller oss rätten att omgående justera priser, om våra inköpspriser eller andra förutsättningar ändras som t.ex. valutakurser.

För vissa produkter lämnas pris ut på begäran. Ring eller mejla kundservice, 0771-21 55 00 eller kundtjanst@swevet.seför offertförfrågan.

3.2. Produktbilder och produktinformation

Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.

Swevet reserverar sig för eventuella fel i produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehålls Swevet rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser.

3.3. PayEx Credit Account

För privatpersoner och juridisk person som inte har inloggning i Swevets webshop går det bra att köpa av Swevet och betalning sker då via Payex Credit Account, där VISA-card och Mastercard accepteras. Beloppet reserveras på kortet vid köp och pengarna dras när varorna är utlevererade från Swevet.

Du hittar allmänna villkor för PayEx Credit Account (Konto) på PayEx hemsida http://payex.se/avtal/

 

4. Beställning

4.1. Beställ så här

Beställning görs på vår hemsida www.swevet.se. Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att ringa kundtjänst på telefon 0771-21 55 00 eller mejla kundtjanst@swevet.se. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar om leverans av någon anledning inte kan ske.

4.2. Lägga till produkter till redan lagd beställning

Du kan lägga till produkter till din redan lagda beställning innan den har lämnat vårt lager, därefter går det inte att lägga till eller ändra utan betraktas då som en ny beställning.

4.3. Avbeställning

Du kan avbeställa din vara innan den har lämnat vårt lager, därefter går det inte att avbeställa utan eventuell tillkommande kostnad.

4.4. Ångra en beställning

Som konsument har du vanligtvis 14 dagars ångerrätt enligt LODA - Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. Varan behöver returneras i ett oförändrat skick för att du som kund ska få en fullständig kreditering. Om varan är använd, skadad eller om något saknas kan Swevet göra värdeminskningsavdrag med upp till 100% av varans värde.

I vissa fall kan vi ej godta ångerrätt på hygienartiklar och medicintekniska produkter. Om du är osäker på om varan du köpt klassas som en hygienartikel ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

OBS. Läkemedel (inkl. djurläkemedel), kylvaror och livsmedel är undantagna ångerrätten och kan inte returneras, däremot kan de reklameras, läs mer under punkt 5. Reklamation. Om ett läkemedel returneras så kommer det att destrueras och debiteras kund. Detta gäller även för ej uthämtade och ej mottagna paket som går i retur från fraktbolaget till Swevet, samt paket som går i retur pga. ofullständig adress från kund.

Konsumenten ska skicka en ångerblankett Swevets kundtjänst, kundtjanst@swevet.se, och senast inom 14 dagar efter detta återsända varan/varorna.

 

5. Reklamation

5.1. Felaktig, skadad eller ofullständig leverans

Om din leverans är felaktig, skadad (av annan orsak än transport) eller är ofullständig kan du reklamera din vara eller order till oss. OBS. Läkemedel (inkl. djurläkemedel), kylvaror och livsmedel är undantagna ångerrätten och kan inte returneras, däremot kan de reklameras. Om ett läkemedel returneras så kommer det att destrueras och debiteras kund. Detta gäller även för ej uthämtade och ej mottagna paket som går i retur från fraktbolaget till Swevet, samt paket som går i retur pga. ofullständig adress från kund.

För konsument gäller att en reklamation ska göras inom två månader från det att felet upptäcks eller borde ha upptäckts.

Först när reklamationen godkänts av Swevet kan varan returneras. OBS. en reklamation innebär att du kontaktar oss enligt nedan förfarande, det innebär inteatt du skickar tillbaka din vara till oss innan vi godkänt detta.

För att vi ska kunna bedöma din reklamation behöver du kontakta vår kundtjänst. Detta gör du genom att skicka ett mejl till kundtjanst@swevet.se där följande information ingår:

  1. Ditt namn och kontaktuppgifter.
  2. Antal och namn på de produkter som önskas returneras
  3. En kort beskrivning av vad reklamationen avser: om den är felaktig, skadad av annan orsak än transport, eller är ofullständig och vad som då saknas.
    1. Om din vara är defekt behöver vi, för att förenkla vår bedömning, även se 4-5 bilder där skadan syns tydligt på minst en av bilderna. Se också till att en av bilderna visar produkten i sin helhet.
  4. Ett beställningsnummer där den vara du vill reklamera ingick. Du kan också skicka med en kopia på beställningsbekräftelse/ kvittensen.

När vi har fått ditt reklamationsmejl innehållandes ovan information behandlar vi och utreder din reklamation snarast möjligt. 

Under tiden du väntar på vår reklamationsutredning kan vi skicka dig en ny vara till samma pris som du betalade för den vara du vill reklamera. Meddela oss detta i meddelandet till oss.

En eventuell tvist löses av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) https://www.arn.sei Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR), https://ec.europa.eu/odr.

5.2. Transportskada

Alla skador som uppstår under transporten ska reklameras direkt till speditören. Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att leveransen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast, på plats, anmäla detta till speditören genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.

Ifall du fått godset levererat under fullmakt (leverans utan kvittens) bör du reklamera transportskada direkt till speditören genom att kontakta denne. Vänligen notera att avi-nummer/leveransnummer behöver anges vid reklamation till speditören.

Kontakt till våra speditörer:

För att vi ska kunna assistera dig i din reklamation kan du även anmäla skadan direkt till vår kundtjänst kundtjanst@swevet.seeller via telefon på 0771 21 55 00.

Om skada har uppstått får du inte använda produkten. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet.

5.3. Dolda skador

Upptäcker du skador på din leverans som du inte kunnat upptäcka förrän du packat upp varorna gäller samma förfarande som för Transportskador. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts.

5.4 Retur

Returer skickas tillbaka till Swevet först efter överenskommelse, dvs. Swevet ska bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka till oss. Läs mer under punkt 5.1. Vi rekommenderar att returen sker med Posten varubrev eller Posten Företagspaket. Kunden står för returkostnad enligt Postens portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller frisvar.

Returadress

Swevet AB
Verkstadsgatan 8
SE-275 39 SJÖBO, SWEDEN

 

5.5 Återbetalning vid reklamation eller ångerrätt

Konsumenter kan återfå pengarna vid reklamation eller ångerrätt inom 14 dagar från den dag då Swevet mottagit meddelandet. OBS. Läkemedel (inkl. djurläkemedel), kylvaror och livsmedel är undantagna ångerrätten och kan inte returneras, däremot kan de reklameras, läs mer under punkt 5. Reklamation. Kunden kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess att kunden har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först. Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet. Hela beloppet återbetalas, inklusive frakt, skatt och avgifter. Returfrakt står konsumenten för.

 

6. Personuppgifter

I samband med din beställning och/eller kontoregistrering godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med apoteksdatalagen och dataskyddsförordningen.

Informationen du lämnar om dig själv används av swevet.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter eller där kunden har betalningsanmärkningar.

 

7. Kontakta Swevet

Swevet AB
Verkstadsgatan 8
SE-275 39 SJÖBO, SWEDEN

Org.nr 556621-5843

Telefon: 0771-21 55 00
Mejl: kundtjanst@swevet.se

 

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel och ändringar i dessa villkor kan göras löpande. Vi ber därför våra kunder att med jämna mellanrum läsa igenom våra villkor och hålla sig uppdaterade kring dessa.

Ladda ner Swevets allmänna villkor som pdf här.

visa.png mastercard.png postnord.png DHL.png
{{lineitem.ProductName}}

{{lineitem.VariantName}} - {{lineitem.Quantity}} x {{lineitem.FormattedPrice}} {{lineitem.FormattedPrice}}

Din varukorg är tom ;(
Totalt {{basket.FormattedProductsTotal}}
Till kassan